[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره ما::
اساتید::
دانش آموختگان::
گالری::
اخبار و گزارشات کوتاه::
اخبار همایش::
خبرگزاری ها::
دبیرخانه کانون::
فرم ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
اطلاعات تماس

AWT IMAGE

آدرس: تهران، میدان رسالت، خیابان هنگام، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی مکانیک

کدپستی: 13114-16846

صندوق پستی: 163-16765

موبایل:09120348601

تلفن: 02177240092 

فکس: 02177240092

پست الکترونیکی:

 afcmech@iust.ac.ir

..
:: مصاحبه با مهندس علی صادق مکی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۴/۶/۲۱ | 

  لطفا خودتان را معرفی کنید و توضیحاتی درباره ی شرکت خود بفرمایید.

  من ورودی ۷۳ مکانیک سیالات ورودی ۷۹ ارشد هستم. در سال ۸۱ یا ۸۲ بود که از دانشگاه خارج شدم. دیگر خیلی با دانشگاه ارتباط نداشتم. در واقع هیچ ارتباطی نداشتم! ولی خیلی علاقه دارم که ارتباط با دانشگاه بیشتر شود چون علاوه بر اینکه بخشی از خاطرات است، آینده ما که بعد از سال ۸۱ و ۸۲ رقم خورده به خاطر حضور ما در دانشگاه در آن مقطع بوده است.

  در مورد شرکت، نام قبلی آن (( پالایش آب خرد )) بوده و نام قبلی تر آن ((مهندسی خرد)) بوده در سال ۷۱ و ۷۲ تاسیس شده و اولین شرکتی است که در زمینه (( water-treatment )) و (( waste-treatment )) کار طراحی و مهندسی بومی انجام می دهد. تا قبل از سال ۷۰ -۷۱ فعالیت در این زمینه و بخصوص تهیه آب (( دمین )) توسط شرکت های خارجی انجام می گرفت. ولی از آن سال شرکت با توانی که در خود ایجاد می کند این تحلیل مهندسی را بومی می کند. اولین نیروگاهی که با طراحی و مهندسی ایران تولید آب ((دمین)) انجام می دهد، نیروگاه ((منتظر قائم )) در فردیس است که طراحی و نصب و اجرای آن در حدود سال ۷۸، توسط شرکت ما تحویل کار فرما شده است. بعد ها شرکت زمینه های کاری خودش را به کل پروژه های (( utility )) گسترش می دهد. به این منظور خود شرکت هم گسترش یافت و بعد از مدتی شرکت منشعب شد. یعنی متشکل شد از چند شرکت زیر مجموعه اقماری. الآن شرکت پروژه ها را به صورت (( EPC )) انجام داده و گرید شرکت در این پروژه ها ۱ است.

  حال و هوای دانشگاه در اون زمان چطوری بود ؟

  راستی تریا هنوز بندری داره؟

  بله همچنان هست …

  بندریاش خیلی خوب بود. اون موقع که کثیف بود ولی خوب بود!

  الآن هم طرفدار زیاد داره !

  ناهار چی؟ چنده الآن؟

  از ۶۰۰ تومان تا ۱۰۰۰ تومان هست .

  زمان ما فکر کنم ۶۰ تومان می دادیم یا ۳۰ تومان. دقیقش یادم نیست! به این علت جو سیاسی و هیجان، توی اون زمان زیاد بود که روی دانشگاه هم تاثیر گذاشته بود و جو درس خواندن زیاد نبود! ما یک گروه از بچه ها بودیم که همیشه با هم در دانشگاه بودیم. خیلی خوش گذشت. موقع امتحان ها کتابخانه ۲۴ ساعته باز بود که بچه ها واسه امتحان ها درس می خواندند. ایام چه زود می گذرد.

  زمان شما استادیوم و استخر بود ؟

  استخر نه. خیلی هم جالبه، پروژه ی کارشناسی من ، طراحی استخر دانشگاه علم و صنعت بود ولی نمی دانم طرح من اجرا شد یا نه !

  در مورد ورود خودتان به صنعت، یا اینکه توصیه ای اگر به بچه های الآن بخواهید داشته باشید، بفرمایید .

  ورود من به شرکت خیلی اتفاقی بود . بگذارید یه مقدار از قبل تر شروع کنم. من از سال سوم دبیرستان تدریس می کردم. وارد دانشگاه هم که شدم این کار ادامه یافت و حرفه ای تر دنبال کردم تا سال سوم دانشگاه. در این سال دیگه احساس کردم که تدریس زیاد باب میل من نیست. سال سوم به بعد بود که رفتم خیابان اتحاد ، خیلی ساده … رفتم روبروی در یک کارخانه ، گفتم : (( مهندس بدون سابقه نمی خواهید ؟ )) گفت : (( نه )) ، به همین ترتیب بهچند تا کارخانه دیگه سر زدم ، تا رسیدم به شرکت (( تهران مبدل )) . گفتم : (( یه جوون مهندس فعال نمی خواید ؟)) . خوششون اومده بود . مصاحبه ای داشتم و در آخر قرار شد از فردا ( البته بدون حقوق) برم اونجا کار رو شروع کنیم . حدود پنج ماه اونجا بودم ولی به علت اینکه من دانشجو هم بودم و برنامه کاری ام نامنظم می شد و شرکت هم می خواست کارش را گسترش بدهد ، نیاز به کارمند های تمام وقت داشت ، من آمدم بیرون .

  بعد در اواخر درس رفتم در یک شرکت در شهرک اندیشه که کار مخزن سازی می کرد ، استخدام شدم . چون دیگر سابقه داشتم ، بعلاوه ی اینکه کارآموزی هم در قسمت ماشینی پالایشگاه تهران بودم ، آشنایی داشتم .

  حدود دو ماه اونجا کار می کردم ، چون علاقه هم داشتم ، راضی بودم . تو این مدت چون راه دور بود و من مجبور بودم ساعت ۵ صبح راه بیفتم ، اون زمان هم زیاد ظاهرم بزرگ نشون نمی داد ، خلاصه همسایمون که تو این شرکت منشی بودن ، منو که دیده بودن صبح میرم ، دلشون سوخته بود ، گفتن که بیاد برای مصاحبه . من چون توی آن شرکت شروع کرده بودم ، علاقه هم داشتم ، بدون رغبت آمدم توی این مجموعه . آقای مهندس فروزش با من مصاحبه کردند ، در حین مصاحبه سوالاتی که می پرسیدن ، من چون زیاد رغبتی نداشتم و برای من علی السویه محسوب می شد ، بدون استرس و خیلی راحت ، سوالاتی را هم که نمی دونستم ، خیلی واضح می گفتم : ((نمی دونم)). ایشون گفتند که : ((مثل اینکه توپت خیلی پره ! )) گفتم : ((نه ، آخه این سوالای شما سخته من این ها رو بلد نیستم !)) در جواب گفتن که : (( همین دیگه … منم می خواستم ، تو نتونی جواب بدی )) . به همین منوال پیش رفت و گفتن که از فردا بیا ! در واقع بیشتر چون خیلی راحت ارتباط برقرار شده بود ، به این علت بود که مورد موافقت ایشون واقع شدم که شروع کنم !

  آقای فروزش ، خدا خیرشان بدهد ، شخصیتی دارند که واقعا اعتماد می کنند به طرف مقابلشون ، به ما هم اعتماد کرده بودند . در زمان ورود من ، پروژه ی تولید آب ((دمین))سایپا قرار بود اجرا شود . آقای فروزش کل کار مکانیکی این پروژه را برای انجام به من دادند . طراحی مخازن ، پایپینگ ، انتخاب متریال و … همه با من بود . خودشون هم برای کاری ۴۵ روز رفتند اتریش . دیگه من با کار زیاد و اینکه تا ۱۰ – ۱۱ شب تو شرکت بمونم ، این کار را پیش بردم. ولی مهم این بود که توان انجام این کار را در خود می دیدم . خود کار نسبت به کارهای بزرگ دیگر ، خیلی کار عجیب و غریبی محسوب نمی شد ، ولی برای کسی که تازه وارد شرکت شده بود ، انجام و جلو بردن چنین پروژه ای جالب بود. خلاصه ، اعتماد مهندس فروزش و زحمتی هم که خودم کشیدم ، باعث شد من که به عنوان کارمند وارد شده بودم ، در سال ۸۵ سهام دار بشم و از سال ۸۷ تا الآن ، عضو هیئت مدیره ی شرکت باشم.

  این رو هم اضافه کنم که دوره ی ما دوره ی طلایی هم بود . جدای از توانایی وتلاش که باید وجود داشته باشد، ورودی های سال های ۷۲- ۷۳ تا ۷۵-۷۶ ، خیلی سریع وارد بازار کار شدند. دلیلش هم این بود که تحول خیلی زیادی در صنعت رخ داد، شرکت ها ی خارجی آمدند ، پروژه های پارس جنوبی راه افتاد، سایپا و ایران خودرو فعال تر شدند و حجم کار زیاد شد. ولی خب ، در دوره های بعد ، در من برای افرادی که در این زمان فارغ التحصیل شدند غصه می خورم ، چون واقعا کار خیلی کم شده بود ! ولی الآن دوباره من رفته ذهنم به این سمت که همان اتفاقی که برای ما در آن سالها افتاد ، دوباره با شدت بیشتری دارد تکرار می شود . چرا که خیلی کارها از دوره ی قبل باقی مونده .

  توصیه ای که به دانشجوهای الآن دارم این است که زمینه ای را که می خواهند در آینده وارد آن شوند ، انتخاب کنند و دنبالش بروند . درس هایی که در آن زمینه ارائه می شود ، کارگاه ها و … رو دنبال کنند که دستشان پرتر باشد در زمان ارائه . به این شکل نباشد که مثلا در زمان کار بگویند که ، نمی دانم ، انجام ندادم ، تجربه ندارم ، اطلاعاتی در مورد این کار ندارم !

  نظرتون راجع به کانون فارغ التحصیلان چیست ؟ چه برای خود فارغ التحصیلان و چه برای دانشجوها ، به چه نحو می تواند سودمند باشد؟

  برای ارتباط صنعت و دانشگاه در زمان ما ، دفتر ارتباط با صنعتی وجود داشت که البته همیشه هم در آن بسته بود . این کانون می تواند آن ارتباطی که بین دانشگاه و صنعت برقرار نشده ، دنبال کند .

  از طرف ما هم ، چون ما به دنبال این هستیم که یک بخشی از خاطرات گذشته را باز هم داشته باشیم ، برای ما هم مناسب است . از طرف دیگر چون این کانون یک دفتری خواهد داشت می تواند یک منبع و مرجعی داشته باشد از فارغ التحصیلان و زمینه های کاری آن ها . از این طرف کارهای هماهنگی برای این ارتباط ، فراهم می شود . برای ما این نکته را هم دارد که ما می توانیم از امکانات دانشگاه یا از بچه هایی که در حال فعالیت درسی اند و درگیر کارهای دانشگاهی هستند ، استفاده کنیم . مثلا در زمینه ی یک تکنولوژی جدید ، اگر نیاز به یک نیروی جوان و فعال نخبه داشته باشیم ، از این ارتباطی که به وجود می آید ، بهره ببریم.

  یک بحث دیگری که من خودم خیلی مد نظرم بود که می شود از آن بهره برد ، بحث شرکت های دانش بنیان است که در این زمینه یک کار متقابل صورت بگیرد که هم دانشگاه از این بحث منتفع شود و هم صنعت . چون برای ما ها که در صنعت هستیم ، یک مقدار غریب است و برای تیم هیئت علمی دانشکده ، شاید خارج از دسترس نباشد. خب این دو می توانند مکمل هم شوند و یک نتیجه مناسب حاصل شود.

  ممنون از وقتی که گذاشتید.

  من هم ممنونم از شما که دارید زحمت می کشید. امیدوارم در هیات موسس بتوانیم طرحی خوب برای ایجاد تشکلی قوی را پایه ریزی کنیم تا ثمرات آن هم برای دانشآموختگان، هم دانشجویان و هم اساتید باشد. فارغ التحصیلان مکانیک علم و صنعت در موقعیت های طلایی از نظر حرفه ای قرار دارند واین می تواند فرصتی را برای حرکت رو به تعالی برای همه ما پدید آورد.

 

 

دفعات مشاهده: 567 بار   |   دفعات چاپ: 216 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

کد امنیتی را در کادر بنویسید >
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
Persian site map - English site map - Created in 0.127 seconds with 936 queries by yektaweb 3465