دکتر آیت قرهقانی (عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مکانیک) و معید ربیعی و سهیل سعیدیپور (دانشجویان کارشناسیارشد دانشکده مهندسی مکانیک)، موفق به انتشار و چاپ مقالهای در سال ۲۰۲۴ تحت عنوان «پیشرفتهای اخیر در تکنولوژیهای سیستم مدیریت حرارتی باتریها در خودروهای الکتریکی» در ژورنال بینالمللی Renewable and Sustainable Energy Reviews شدند.
این مقاله تحت عنوان “Progress in battery thermal management systems technologies for electric vehicles” در مجله Renewable and Sustainable Energy Reviews با ضریب تاثیر ۱۶.۳ منتشر شده است.
هدف این مجله که توسط انتشارات الزویر (Elsevier) منتشر میشود، به اشتراک گذاشتن مشکلات، راهحلها، ایدهها و فنآوریهای جدید برای حمایت از توسعه پایدار، گذار به آینده کم کربن و دستیابی به اهداف آلایندههایی است که توسط کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییر آب و هوا تعیین شده است.
باتریهای لیتیوم یون به دلیل چگالی انرژی بالا و عملکرد یکپارچه با سیستمهای پیشرانه، به عنوان یک محرک کلیدی در تجاریسازی خودروهای الکتریکی ظاهر شدهاند. با این وجود، عملکرد باتری تا حد زیادی تحت تأثیر دمای عملیاتی است که به یک مدیریت حرارتی دقیق برای عملکرد مطلوب، ایمنی، هزینه و طول عمر به ویژه در باتری لیتیوم یونی با ظرفیت بالا نیاز دارد. اساساً، بررسی سیستم مدیریت حرارتی باتری، جنبههای مختلفی از طراحی را میطلبد که از پیکربندی و طراحی هندسی سلولهای باتری و چیدمانهای آنها گرفته تا انتخاب مواد یا توسعه برای عملکرد مورد انتظار و سطح ایمنی سیستم حرارتی را شامل میشود. در این مقاله مروری، مدلهای مختلف تولید گرما و حرارت در باتریها به همراه سیستمهای مدیریت حرارتی، دستهبندی شدهاند. این مقاله همچنین شرایط سوء استفاده در باتریها مانند فرار حرارتی و پیری را مورد بررسی قرار داده است. علاوه بر این، فناوریهای شارژ سریع در طراحی ایمنی سیستمهای مدیریت حرارتی باتری بررسی شدهاند که به ندرت در مطالعات مشابه تا به امروز مورد مطالعه قرار گرفتهاند.
دانشگاهیان علم و صنعت ایران، کسب این موفقیت علمی را به دکتر قرهقانی و تیم دانشجویی ایشان تبریک گفته، توفیقات روزافزونشان را آرزومند است.
این مقاله تحت عنوان “Progress in battery thermal management systems technologies for electric vehicles” در مجله Renewable and Sustainable Energy Reviews با ضریب تاثیر ۱۶.۳ منتشر شده است.
هدف این مجله که توسط انتشارات الزویر (Elsevier) منتشر میشود، به اشتراک گذاشتن مشکلات، راهحلها، ایدهها و فنآوریهای جدید برای حمایت از توسعه پایدار، گذار به آینده کم کربن و دستیابی به اهداف آلایندههایی است که توسط کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییر آب و هوا تعیین شده است.
باتریهای لیتیوم یون به دلیل چگالی انرژی بالا و عملکرد یکپارچه با سیستمهای پیشرانه، به عنوان یک محرک کلیدی در تجاریسازی خودروهای الکتریکی ظاهر شدهاند. با این وجود، عملکرد باتری تا حد زیادی تحت تأثیر دمای عملیاتی است که به یک مدیریت حرارتی دقیق برای عملکرد مطلوب، ایمنی، هزینه و طول عمر به ویژه در باتری لیتیوم یونی با ظرفیت بالا نیاز دارد. اساساً، بررسی سیستم مدیریت حرارتی باتری، جنبههای مختلفی از طراحی را میطلبد که از پیکربندی و طراحی هندسی سلولهای باتری و چیدمانهای آنها گرفته تا انتخاب مواد یا توسعه برای عملکرد مورد انتظار و سطح ایمنی سیستم حرارتی را شامل میشود. در این مقاله مروری، مدلهای مختلف تولید گرما و حرارت در باتریها به همراه سیستمهای مدیریت حرارتی، دستهبندی شدهاند. این مقاله همچنین شرایط سوء استفاده در باتریها مانند فرار حرارتی و پیری را مورد بررسی قرار داده است. علاوه بر این، فناوریهای شارژ سریع در طراحی ایمنی سیستمهای مدیریت حرارتی باتری بررسی شدهاند که به ندرت در مطالعات مشابه تا به امروز مورد مطالعه قرار گرفتهاند.
دانشگاهیان علم و صنعت ایران، کسب این موفقیت علمی را به دکتر قرهقانی و تیم دانشجویی ایشان تبریک گفته، توفیقات روزافزونشان را آرزومند است.