آمازون در حال حاضر نزدیک به ۵۰٪ فروش تجارت الکترونیک در آمریکا را در سال ۲۰۱۸ از آن خود کرده است. در این مقاله به انحصارگرایی آمازون، سوء استفاده از آمار فروش کسبوکارها و وضعیت کارکنان آمازون میپردازیم.
آمازون که در ابتدای کار خود را با فروش کتاب آغاز کرده بود، در حال حاضر با تعداد زیادی برند که خود صاحب آنها است دست به تولید زده و محصولات خود را به فروش میرساند. این کمپانی در طول زمان در جایگاه خود به عنوان پلتفرمی برای فروش استفاده کرده و اجناس محبوب را به خط تولید خودش اضافه کرد.
آمازون که هرروز بیشتر به سمت خواستههای مشتریان سوق پیدا میکند، با سیستم پرایم نو (Prime Now) توانست با دریافت ۱۱۹ دلار از مشتری در سال در کمتر از دو ساعت کالا را به مشتری تحویل دهد و این قدم بزرگی برای توسعه همهجانبه آمازون بوده است. این سیستم بیشک مدیون جف بزوس (Jeff Bezos) مدیرعامل آمازون است که هماکنون با بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار دارایی ثروتمندترین مرد جهان شناخته میشود. آمازون در حال حاضر کمپانیهای بزرگی مانند !IMDB ،Twiich ،Audible ،Woot و Whole Foods را خریداری و به داراییهای خود اضافه کرده است.
آمازون همچنین در شرف پیشی گرفتن از والمارت و تبدیل شدن به بزرگترین خردهفروش آمریکاست. اما هر توسعهای قیمتی دارد. نارضایتی کارکنان آمازون تا رسانهها هم پیش آمده و این در حالیست که قوانین ضدانحصار آمریکا که از شکلگیری انحصارگرایی جلوگیری میکند در عرصه دیجیتال کاربردی ندارند. این انحصارگرایی منجر به انحصار قیمت و سلطه در بازار شده و در نهایت رقابت را در فروش نابود میکند.
مدل کسبوکاری با هدف سهم بازار
نکته جالب اما اینجاست که انحصارگرایان هدف به دست آوردن بیشترین میزان پول را دارند و این در حالی است که آمازون سودی نمیبرد. آمازون با توسعه کار خود تنها سهم بازار را از آن خود کرده و مدل کسبوکارش مبتنی بر سود گرفتن نیست.
آمازون رویکردی متفاوت برای توسعه اتخاذ کرده است. در مثالی کوچکی این را میتوان این طور توضیح داد که اگر شما بخواهید کسبوکار خود را در فضای فروش آنلاین توسعه دهید باید از پلتفرم آمازون استفاده کنید. این شرکت هم با دسترسی به میزان فروش شما خود وارد بازار شده و با تولید کالای پرتقاضا سهم بازار را از آن خود میکند.
اما آمازون با قدرت روزافزون خود دست به توسعه در همه عرصهها زده و این به قیمت زیر فشار گذاشتن نیروی انسانیست. گزارشهای متعددی منتشر شده مبنی بر اینکه کارکنان آمازون در ساعات کاری خود حتی زمانی برای استفاده از سرویس بهداشتی هم ندارند! و اخیرا هم با افزایش ۱۵ دلاری حقوقها دست به برداشتن امتیازات ماهانه برای کارمندان زدهاند.
آمازون همواره با پیشنهاد قیمت کمتر مشتریان را به خود جلب میکند و بر بازار سلطه پیدا میکند و جلوگیری نکردن از این کار یک دلیل دارد، آن هم رعایت مهمترین بخش قانون ضدانحصار یعنی رفاه مشتریان است. طبق این قانون تا زمانی که خدمت به مشتری خوب بوده و قیمتها ارزان باشد توسعه به هر قیمتی بیاشکال است.
AWS، خدمات وب آمازون
خردهفروشی و تمام برندهای آمازون تنها پوسته بیرونی ماجراست. مهمترین بخش آمازون خدمات وب AWS است. خدماتی که امنیت سایبری، زیرساختهای لازم برای فروش کسبوکارها در اینترنت و تامین فضای سروری شامل میشود. AWS یکی از بزرگترینها در این عرصه است و کمپانیهای بزرگی چون Airbnb ،Adobe ،Spotify ،Pintrest و حتی CIA از خدمات آن استفاده میکنند.
نتفلیکس نیز از جمله مشتریان AWS است و با داشتن ۱۵ درصد از پهنای باند اینترنت جهانی همراه با آمازون و AWS صاحب مهمترین چیز در قرن حاضر یعنی «اطلاعات» است.
اطلاعاتی که آمازون از شما و خریدهای شما دارد مجموعه بزرگی از داده است. کمپانیهای بزرگی چون گوگل و فیسبوک هم اعلام نمیکنند که با دادههای خود چه میکنند. این ما را تنها به یک سمت میکشاند و تلاش برای تغییر قوانین ضدانحصار و تطبیق آن با عرصه دیجیتال است.